Raymarine og Emerson indgår partnerskab for at levere DockSense Control

Fritidssejlerbranchens første intelligent assisterede dockingløsning med objektgenkendelse og bevægelsesfølsomhed er nu tilgængelig for bådebyggere

torsdag - 02 september 2021

Docking af en båd kan være en stressfyldt oplevelse for selv de mest erfarne sejlere, navnlig i vind og strøm. Virkningerne af ulykker spænder fra lettere pinlige til ekstremt dyre.

Raymarine forstår, at sejlads skal være afslappende og sjovt. Derfor gik deres ingeniører for næsten fire år siden i gang med at udvikle og kombinere de teknologier, der kan hjælpe med at fjerne den stress, der er forbundet med at docke en båd. Alt imens giver den mere ro i sindet og beskytter sejleres værdifulde investeringer.

Docksense Control

Raymarine DockSense™ Control-teknologien, der først blev demonstreret i prototypeform i 2019 på de internationale bådudstillinger i Düsseldorf og Miami, blev udtænkt, designet og har vist sig effektiv til styrkelse af kaptajnens færdigheder til håndtering af båden for at undgå ulykker ved docking. Systemet bruger en række stereoskopiske Teledyne FLIR-kameraer til at etablere, overvåge og angive en Virtual Bumper-zone omkring fartøjet. Visuelt repræsenteret på en Raymarine Axiom®-multifunktionsskærm, sanser DockSense Control nøjagtigt pæle, kajkanter og andre både, når de begynder at nærme sig perimeteren.

DockSense Control forhindrer fartøjet i at kollidere med et opdaget objekt og bevæger fartøjet i den retning, der er angivet af kaptajnen, via joysticket, hvilket samtidig kompenserer for virkningerne af vind og strøm. Uden kommandoer vil systemet holde bådens position og fjerne stress ved docking, og det er ikke længere nødvendigt at skynde sig med at fortøjre båden. Stereovisningssystemet giver en klar kortlægning af objekter omkring fartøjet, hvilket gør det muligt at se fra roret, hvad der befinder sig i de blinde vinkler.

Emerson Aventics Joystick integreret med Raymarine DockSense Control

Raymarine DockSense Control, som nu er tilgængelig for bådebyggere til applikationer til indenbordssystemer med lige aksel og bovpropulsionssystemer, anvender en lang række raffinerede teknologier. Disse omfatter overvågning via GPS (Global Positioning System), vinkel- og pejlingsreferencesystem (AHRS), positionssensitiv teknologi til at kompensere for påvirkningerne af vind og strøm, flere Teledyne FLIR maskinovervågningskameraer og et centralt behandlingsmodul. DockSense™ Control har forbindelse til Raymarine Axiom®-multifunktionsskærme og Emerson AVENTICS Marex 3D joystick-systemet for at hjælpe kaptajner med udføre en problemfri tillægning.

"Det er et spændende skridt fremad for sejlere," siger Gregoire Outters, General Manager for Raymarine-brandet hos Teledyne FLIR. "Efter flere års udvikling, test og justering, hvor vi stødte på og overvandt udfordringer, som de opstod, kunne vi ikke være mere begejstrede over at kunne meddele, at Raymarine DockSense Control nu er til rådighed for den rekreative søfartsindustri. DockSense Control leverer en smukt udviklet løsning på et af de mest almindelige problemer og kilder til frustration ved sejlads, og den er helt og holdent repræsentativ for Raymarines mission om at forbedre den generelle sejloplevelse."

"Emerson har længe været engageret i at gøre skibsmanøvrering stadig sikrere og nemmere," forklarer Steffen Kauth, Business Development Manager hos Emerson Automation Solutions."Med Aventics™ Marex 3D joystick-systemet har vi taget et stort skridt fremad på denne vej, hvilket under manøvrering giver intuitiv enhåndsbetjening af hoved- og hjælpemotorer med stor nøjagtighed. Dynamisk positionering var endnu en milepæl. Med Raymarine Docksense™ nås et nyt niveau af komfort under sejlads, der kombinerer nem manøvrering og assisteret docking til en unik brugeroplevelse."

DockSense Control betyder, at bådebyggere nu kan vælge mellem to klart forskellige assisterede dockingsystemer fra Raymarine for at opfylde deres kunders behov. DockSense Alert blev sendt på markedet sidste år og er kompatibel med en lang række både og bruger mange af de samme assisterede dockingteknologier fra Raymarine. Den har hørbare og visuelle alarmer, når genstande bevæger sig ind i den brugerdefinerede Virtual Bumper-zone omkring fartøjet, men som ikke integreres med bådens fremdriftssystem.

Imidlertid tilbyder DockSense Control fuld integration med indenbords-/bovpropel fremdriftssystemer og vil faktisk tilsidesætte kaptajnens input angående hastighed og styring for at forhindre fartøjet i at komme i kontakt med forhindringer.

Bådebyggere, der er interesserede i at lære mere om Raymarine DockSense Control, inviteres til at tale med deres Raymarine salgsrepræsentant eller kontakte os via vores hjemmeside.