Sea Shepherd Italia beholder med Raymarines hjælp det store perspektiv på bevaring

Raymarines systemer er en vigtig komponent i de frivilliges fortsatte kamp for at beskytte maritime økosystemer mod de bogstavelig talt ødelæggende konsekvenser af ulovligt fiskeri

tirsdag - 06 juli 2021

"Hvis havene dør, dør vi." Sea Shepherd-gruppen, en international, handlingsbaseret nonprofitorganisation dedikeret til beskyttelse og bevarelse af maritimt liv, er vant til at udlægge de hårde sandheder kort og kontant for at få sit budskab ud.

Besætningen på Sea Shepherd Italia

Gruppens italienske afdeling, Sea Shepherd Italia Onlus, blev grundlagt i juli 2010. Siden da har de frivillige utrætteligt været involveret i at beskytte biodiversiteten i de rige maritime økosystemer, der omgiver Italiens 7.000 km lange kystlinje, en mission, der - for at låne Sea Shepherds eget udtryk - kræver "mod, engagement, respekt, beslutsomhed og præcision".

Det kræver også det mest robuste, pålidelige, brugervenlige, højtydende tekniske udstyr, der er til rådighed. Tiltrukket af Raymarines pålidelige omdømme som en af verdens førende leverandører af innovativ søfartselektronik har Sea Shepherd Italia indgået et partnerskab med Raymarine med henblik på dette.

Axiom Pro-kortplotter installeret på Sea Shepherd Italia-fartøjet

Situationsopmærksomhed

Raymarines engagement i Sea Shepherd Italia begyndte i 2019, da virksomheden udstyrede den italienske organisations 7 m RIB-båd med en Axiom 9 RV-multifunktionsskærm (MFD), en Quantum CHIRP-impulskompressionsradar med Doppler-kollisionsafværgelsesfunktionalitet, en AIS700 klasse B AIS-transceiver og et termisk M232-kamera med ClearCruise AR-teknologi (Augmented Reality). Sidste år trådte Raymarine til igen for at udstyre Sea Shepherd Italias 17 m lange katamaran Conrad med et termisk M346C LR-kamera, et AR200 Augmented Reality-stabiliseringsmodul og en Axiom 12 Pro MFD. Der var allerede en eS127 MFD om bord, som nu er blevet erstattet med en anden Axiom 12 Pro.

Det nye udstyr blev valgt omhyggeligt for at danne et integreret system, der ville maksimere situationsopmærksomheden og besætningens sikkerhed under alle forhold, når de frivillige udfører deres opgaver. "Vi valgte Raymarine, fordi de tilbyder den bedste visuelle navigationsinformation og -teknologi på markedet," forklarer Erica Varaia, den italienske mediekoordinator og frivillig for Sea Shepherd Italia, der startede om bord på Conrad i 2020.

Ekspertviden fra Raymarine-teamet i Italien sikrede, at Sea Shepherd-fartøjerne fik det udstyr, der passer bedst til deres behov. "Både Conrad og 7 m RIB'en skal ud på missioner i løbet af sommeren omkring De Æoliske Øer," siger Carlo Baj, Country Manager, Maritime, Raymarine Italia. "Arbejdet involverer ofte natarbejde, f.eks. for at fjerne ulovlige fiskeredskaber eller for at kontrollere, om der er fiskerbåde uden licenser i forbudte zoner, hvorfor et termisk kamera er essentielt i denne henseende.

"M346C LR er et langtrækkende termisk kamera med en meget kraftig 30x optisk zoom. Den har også to-akset mekanisk stabilisering, så selv når båden ruller, kompenseres der for denne bevægelse ved hjælp af kameraets mekaniske bevægelse."

FLIR M364C LR

Tydelig forståelse

Carlo Baj påpeger også fordelene ved at integrere det termiske kamera med Axiom 12 MFD. "Det betyder, at de frivillige nemt kan navigere på deres natmissioner blot ved at se på displayet med det termiske kamera, fordi det gør det muligt at overlejre en masse ekstra oplysninger – alt fra AIS-mål til waypoints. Det termiske billede kan også være meget nyttigt i løbet af dagen, hvis en særlig båd ligger bag et næs eller en anden båd, eller hvis det er tåget, eller hvis der er noget andet, der forhindrer besætningen i at se den tydeligt.

"Teknologien giver brugerne en tydelig forståelse af, hvad der omgiver dem i deres sejlområde. Det er en meget nyttig sikkerhedsfunktion, og vi er den eneste elektronikudbyder, der tilbyder denne form for teknologi til maritime systemer."

Muligheden for endeligt at identificere mistænkelige fartøjer og opdage, om der udføres ulovligt fiskeri, er centralt for Sea Shepherds missioner, og Raymarines udstyr på den italienske flåde er uundværligt for igangværende initiativer såsom Operation Siso. Denne kampagne har til formål at beskytte farvandene omkring De Æoliske Øer mod ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri med særligt fokus på brugen af ulovlige FAD'er (enheder til tiltrækning af fisk).

Statistikken er nedslående. Ved udgangen af 2019 blev det anslået, at der var op til 10.000 ulovlige FAD'er i brug blot i Det Tyrrhenske Hav. Problemet forværres af, at der ofte smides ulovlige FAD'er ud i havet, når de ikke anvendes mere. Omfanget af den heraf følgende plastforurening er alarmerende: Tallene tyder på, at ca. 1,5 millioner FAD'er er blevet smidt ud og flyder rundt i Middelhavet.

Sea Shepherd Italias besætning, der bruger Raymarine-elektronik

Erkend problemerne og reager på dem

De frivillige fra Sea Shepherd brænder for deres arbejde med et uudtømmeligt engagement for at beskytte og bevare marine økosystemer, så fremtidige generationer også kan nyde dem. Der er ingen grå områder, og dette tydelige formål afspejles i deres valg af Raymarine-systemer, der skal hjælpe dem på deres missioner.

"Vores Raymarine-udstyr har været medvirkende til at kortlægge og registrere de steder, hvor der anvendes ulovlige fangstmetoder," forklarer Erica Varaia. "Det er også blevet brugt til at fotografere og registrere forholdene, hvis en operatør ikke kunne gribe ind. Ved at give et ekstra øje på horisonten har teknologien vist sig at være en uvurderlig følgesvend for besætningen på M/Y Conrad og det hurtige fartøj Hunter."

Funktionerne med Augmented Reality, der tilbydes af ClearCruise, såsom genkendelses- og responsfunktioner, er af særlig værdi. Det termiske kamera har to objektiver, der kombinerer synlige kameradetaljer med termisk billeddannelse, hvilket gør det meget nemmere at se og identificere flydende objekter samt andre fartøjer, der fremstår som farvede overlejringer på det termiske billede.

Clear Cruise Augmented Reality

"Raymarines tekniske support har altid hjulpet med at installere og opsætte alle de yderligere komponenter i navigationssystemet," fortsætter Varaia. "De gjorde det klart, at vi kunne benytte deres fulde kundesupport, og det var virkelig tilfældet, hvilket gjorde det muligt at fejlfinde, installere og opsætte teknologien problemfrit og korrekt.

"Teknologien har vist sig at være konsekvent pålidelig," konkluderer hun. "Besætningen stoler frygtløst på teknologien, gemmer positioner, fotograferer om natten og bruger den dagligt."